fredag den 21. juli 2017

Forår 2017



Ændring af såteknik

Firmaet Dale Drills i England har bygget en version med de Canadiske Seed Hawk såskær. Jeg fandt en brugt udgave af deres første model, som jeg hentede hjem i januar.
Det er en tandskærssåmaskine med præcis dybdestyring på hver såenhed, placering af fast gødning og 25 cm rækkeafstand, hvor jorden kun forstyrres af to tænder på hver ca. 3 cm bredde: en til gødning og en til såsæd.
Rækkeafstanden er på 25 cm og ganske som jeg har kørt med Airseederen siden 2007, men nu med helt smalle spidser.
For at få det gode resultat af såningen, er det nødvendigt, at holde hastigheden omkring 7-8 km/t for at få det bedste resultat, da de bagerste sårækker ellers kaster jord ind over det foreste rækker.
Lavere hastighed giver også betydeligt mindre slid, og det betyder noget hos mig, hvor jorden indeholder mange små og mellemstore sten.
Kun 150 hk trækkraft til 6m arbejdsbredde og 6 liter diesel/ha til etablering af en afgrøde passer perfekt til mig med mit klare mål: mindre trakkraftbehov frem for større! Hvad skal vi med større og større traktorer, når det kan lade sig gøre med mindre!
Så-systemet har desuden noget nær perfekt gødningsplacering. Ikke noget med samsåning eller gødning midt imellem rækkerne, men derimod placering lidt ved siden af såsæden og lidt under.
Dybden på hvert såaggregat styres af et hjul, og den forreste tand spændes op af et hydraulisk tryk, som via en kæde trækker den bagerste tand til med det ønskede tryk. Kernerne lægges i ren jord under halmen. Det passer rigtig godt til direkte såning uden jordbearbejdning i mit Conservation Agritulture dyrkningssystem.
Med RTK autostyring er det muligt at så præcist imellem de gamle stubrækker, og det giver så mulighed for at afsætte højere stub ved høst og dermed en mindre mængde snittet halm, således at især vinterraps ikke skal sås under et tykt lag halm. Der bliver noget at eksperimentere med!
Placering af fast gødning i stedet for flydende gødning giver mig en besparelse. Desværre koster fosfor i flydende form nu det dobbelte af prisen i DAP gødning, og nu opnås en besparelse på typisk 250 kr/ha.




Perfekt placering af gødning i forhold til kerner

Individuel dybdestyring af hver enkel sårække




29. april - fremspiring imellem gamle stub rækker i en mark, hvor der ikke har været efterafgrøde og intet har været gjort siden høst. Sået direkte en 5. april.

Fremspiring i en mark med frivillig efterafgrøde med bælgplanter og flere forskellige arter.


27.marts 2017

Absolut sidste chance for at bruge Galera.
Det er altid vanskeligt at anvende Matrigon i vinterraps fordi det kræver gode temperaturer for at virke ordentligt. Derfor er Galera oftest det bedste valg.
Jeg valgte at bruge midlet, fordi der i en mark er rigtigt meget burresnerre.

Vinterraps sået på 50cm rækkeafstand


12. maj 2017

Rigtig god vækst i afgrøderne, og hveden er kommet godt i gang og buskningen har været fin.

Creator hvede. Brødhvede sort og efter hestebønner

Med Creator satses på brødhvede produktion

Vårbyggen i fin vækst


25. maj 2017

Mikronæring og lidt Starane 333 HL til hveden

Ukrudtssprøjtning i vårbyg 

Limurt - specielt ukrudt med en stor bille på bladene. Ret nem at bekæmpe med 0,6 l Mustang Forte og 0,16 l Starane 333 - men i marken var der masser af tidsler som ikke blev bekæmpet ret godt! 

31. maj

Meget høj fremspiring af hestebønnerne. Kun 24 ha i år, da det skal passe i sædskiftet

Bladrandbiller blev ved at plage planterne, og til sidst måtte jeg trække Mavrik kortet. Eneste insekticid sprøjtning i hele denne sæson - inklusive vinterrapsen


Vårbyggen i god vækst

Vinterrapsen afblomstret

Inkarnatkløver i bunden af rapsen, hvor der ikke var brugt Galera


8. juni    Hveden er ved at skride

"Når man køber såsæd hos DLG, får man meget mere, end man forventede....."
Og det skal ikke opfattes som noget glædeligt!
Det er utroligt at man i dagens Danmark skal opleve hvede i to etager og endda rug planter i indkøbt såsæd (forfrugten er hestebønner, og her har aldrig været dyrket rug!).
Når man tænker på alle de krav vi landmænd skal leve op til, når vi leverer vore produkter til DLG og den enorme urskov af fradrag, som "landmændenes eget selskab" udtænker (jeg har heldigvis aldrig været andelshaver og bliver det heller aldrig, selvom jeg siger farvel til en masse rabatter!), så er det ikke i orden.


Hvede i to etager




1 kommentar:

Unknown sagde ...

Jeg fandt følgende i min Benchmark hvede(efter markært)

6-rådet vinterbyg
2 rådet byg
Rug
Triticale
Hvede med stak

Forude for markærten havde været vinterhvede på arealet......
Stig Børgesen