fredag den 22. juli 2016

Kornpriserne stiger!

Når prognosemagere sidder og udarbejder rapporter om kornhøstens størrelse, længe inden den er startet, så ganger de areal med normaludbytte. Som om kornproduktion er ligesom at fremstille Lego-klodser!
Og i år var de kommet til den konklusion, at der er rigeligt af det hele!

Nu kommer der meldinger fra Frankrig om svigtende udbytter.
Det er kun starten. Via Twitter følger jeg meldinger fra landmænd, som beretter om meget lave udbytter og elendige kvaliteter.
Rumvægten er lav og kernerne er små i vinterhvede og vinter-maltbyg.
En skriver: "Flot hvede, masser af halm, men 3 t/ha kerne".
Alle meldinger lyder på 30 til 50% lavere udbytte end normalt.

Jeg har i forsommeren ikke set en eneste vårbygmark med et normalt aksantal på 800-1000/m2.
De fleste steder ligger aksantallet på 5-700/m2 og med få antal kerner per aks  og mange grønne sideskud, som nu er på vej.
Det tegner til udbytter omkring 5 t/ha i rigtigt mange marker.
Hos mig selv forventer jeg end ikke 5 t/ha! Det bliver nok det ringeste udbytte siden 1992 her.
Og da mange har gødet vårbyggen med fuld skrue, giver det noget rigtigt godt svinefoder med højt proteinindhold!
Prisen på maltbyg prisen vil eksplodere i dette efterår, når opkøberne finder ud af sandheden. Jeg tror det kommer langt over 150 kr/hkg inden oktober.

Og hvad så med hvede og vinterraps?
Jeg tror vinterraps vil skuffe rigtigt mange steder. Skadedyr og svampeangreb har kostet, og kun marker med fuld indsats imod begge problemer, vil yde rimeligt. Hvad tørken så har betydet, er svært at sige, men man kan frygte små frø og lav rumvægt.

Hveden ser umiddelbart pæn ud, men jeg frygter små kerner og lav rumvægt kan ødelægge udbyttet i mange marker.
Jeg observerer for få aks/m2 i mine egne marker. Dacanto kan normalt levere en meget høj rumvægt (sidste år var den 86 kg/hl). Derfor kan selv få men store aks give høje udbytter i sorten, når rumvægten er i orden, men det tror jeg ikke den bliver i år! Jeg vil være tilfreds, hvis vi når 8 t/ha i år (alt er efter dårlig forfrugt).

Dacanto 19/7 2014 - efter god forfrugt i form af vinterraps


21/7-2016: Samme mark, samme sort, men med vårbyg som forfrugt



Tynd vårbyg, men ret ensartet


 Jeg forventer at vi kommer til at høste hvede de første dage i august, hvis vejret ellers tillader det.
Vårbyggen er sået meget sent hos mig i år. Det betød, at den ikke blev ramt ret meget af tørken, og direkte såning sikrer også mere vand, men den har haft en meget ringe buskning. Den modner mindst 10 dage efter hveden.


Ingen kommentarer: